Přejít na hlavní obsah
AKTUALITA: Proměnlivé počasí s přeháňkami, v noci na zítřek naposledy mráz

Diskuse o počasí Globální oteplování

272
# 07.04.2021, 16:00

palma
Souhlasím s ním, že se jedná o drancování, dřevo je pro mě neskutečně cennou surovinou, která tady pro nás rostla desítky let, je pro mě bytostně nepřijatelné, aby to skončilo v kotli nebo v rukách cizinců, kteří na tom rejžují, pro mě důkaz, že jsme nic nepochopili a neumíme si vážit vlastní přírody a tolik opěvované krásné krajiny, která už tady u nás na Vysočině vzala za své.

386
# 13.04.2021, 10:10

Tak jsem předlouho hledal nějaký zdroj, který by uváděl, jak kolísá výroba elektřiny z "obnovitelných zdrojů", našel jsem, u evropského premianta, není to pěkné pokoukání, navíc je tam vidět, kolikrát museli brát energii zvenčí, doporučuji i zkusit si povipínat na vstupu dat "nečisté zdroje" to je panečku na celoroční blackout, navíc je alarmující nepoměr v zimě, jsem zvědav až přibydou ve velkém elektroauta..:Dhttps://www.agora-energiewende.de/en/service/recen...

109
# 13.04.2021, 15:12

palma
Elektroauta se nabíjí ze zásuvky a tam je elektřina vždycky ;-).

No, ono taky to nabíjení bude probíhat ve specifické hodiny. To takhle přijdete odpoledne z práce, zapojíte auto do sítě, pustíte pračku, myčku, mikrovlnku, esspresovač, televizi... Bude to výzva.:slunce::vitr:

15
# 14.04.2021, 08:00

palma
Hmmm… to je jako by si někdo na poli stěžoval, že je polňačka rozježděná traktorem. Les je tu pro dřevo, pole pro obilí. Rekreační funkce je doplňková, nikoliv hlavní. Když jdu do přírody nemohu čekat hladký a suchý asfalt. Kam jsme to došli. Ach jo...

109
# 14.04.2021, 08:05

Ursus
Ačkoliv plně respektuju funkci polňačky či lesňačky, normální člověk po použití vrátí věc do původního stavu.

386
# 14.04.2021, 08:34

Ursus
Kdyby mi někdo rozjezdil polňačku půl metru hluboko, zdokumentuju to, nechám upravit a naúčtuju mu to..z těch záběrů z dronu je ta prasečina pěkně vidět, evidentně kolik měsíců po těžbě a klídek..až tam zmizí půda, tak jsem zvědavej na čem ten les určený k těžbě, poroste.:cool:nehledě na to, že když na to koukám, je to území po těžbě rozježděné komplet..

272
# 14.04.2021, 15:04

palma
Když už je ta půda zplundrovaná, tak bych tam udělal ty tůně v jámách pomocí bagrů, jako ten borec na moravsko-slovenskem pomezí, retenční schopnost lesa prý neskutečně stoupla, má to ale 1 požadavek, těžká technika už tam pak nikdy nesmí vjet.

Pojezdy těžké nejen lesnické, ale hlavně zemědělské techniky jsou obrovský problém, který se bude muset rychle vyřešit, stejně jako zastavování naší země, rád si poslechnu nějaké konkrétní návrhy řešení od jiných.

33
# 14.04.2021, 23:20

YurriJa mam spis obavu, ze ted obce zacnou asfaltovat nebo prinejmensim zpevnovat kdejakou polnacku a lesni cestu v ramci cerpani dotaci na infrastrukturu.

496
# 15.04.2021, 18:26

Když jsme u té těžby dřeva, další asi větší težba tentokráte v Krušných horách - https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/greenpe... pokud čtu a chápu správně, jde hlavně listnané stromy a do toho v oblasti cenné fauny & flóry? Doplní info někdo z blízké oblasti?

Jinak bych rád zeptal, zda někdo z Vás lépe rozumí principu sadby nových stromků v lesích. V drtivé většině vidím výsadbu liniovou s velmi malými rozestupy. Po X letech růstu (klidně 10-15) jsou stromky stále blízko u sebe. Kdy dochází k jejich k prořezávání, tzn. určitá část jde pryč? Protože řada porostů v lesích už je relativně vysoká (= starší), ale člověk pomalu ani nemá šanci tam vkročit, jak je to hustě nalepené na sobě. Tato "struktura" má přece daleko více nevýhod vs. normální stav, nebo?

Děkuji.

EDIT - nakonec jsem z větší části dohledal odpovědi - https://www.youtube.com/watch?v=XmfLqF5iIEw a https://www.youtube.com/watch?v=5zed0Gal3Qk

496
# 15.04.2021, 18:42

palma
pěkný odkaz na živé grafy o energiích resp. jejich zdrojích. Ty nečisté zdroje nám pomalu klesají :)

Jinak k často probíranému tématu elektroaut. Chápu a repektuji různé názory. Chtěl bych se ale zeptat těch lidí, kteří elektroauta vidí jako špatný krok - jaké jiné akce byste navrhli? Bavíme se o tom, že ze sektoru silniční dopravy ukousneme velké % CO2 (rozuměj správně - musíme). Když ne el.auty, jak tedy? U dopravních prostředků prostě neumíme udělat to, že bychom snížili emise CO 2 o polovinu - nereálné. A že bude v řádu let fungovat super vlak-bus-MHD doprava je také nereálné a navíc se bavíme o velmi malém počtu lidí, kteří by změnili své návyky.

A nebo navrhujete čekat třeba 5, 10 let a ona se přeci objeví nová super technologie, která nám CO2 bude pohlcovat a přeměňovat tak, že bude v tomto směru výhodná?

496
# 15.04.2021, 19:06

A pak ještě další téma, které je trošku v pozadí za CO2 - methan. I zde nám rostou každým rokem koncentrace v atmosféře. Methan je až 80x více nebezpečnější jak CO2 (v krátkodobém horizontu). Na druhou stranu methan "vydrží" v atmosféře cca 12 let. Dopad methanu na GO se odhaduje kolem 20%.

Delší povídání zde - https://en.wikipedia.org/wiki/Atmospheric_methane a https://www.edf.org/climate/methane-crucial-opport... a https://www.epa.gov/ghgemissions/overview-greenhou... a https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends_ch4/

Hlavní oblastí růstu podílu methanu v atmosféře je těžba fosilních paliv, plynu. Pak ale hodně roste díky oblasti zemedělství - rostoucí počet dobytku, polí s rýží ...

Výrazný růst v posledních letech, dekádách je hlavně díky aktivitě lidí, lidstva.

Boj s methanem by měli bychom dát také jako prioritu, protože akce mohou relativně "rychle" mít měřitelný výsledek.

PS. velmi hezký a jednoduchý přehled každého státu pak zde - https://www.worlddata.info/greenhouse-gas-by-count...

386
# 15.04.2021, 19:24

andy206
Doufám, že jste si také, při pohledu na ty grafy položil otázku, kde bude celá EU brát elektřinu v zimě, až na tom budou všechny její státy obdobně, jako je dnes Německo, objektivně v zimě nemá dost zdrojů. Co se týče elektroaut, to vyřeší jejich ceny, po nutném zdanění a ukončení dotování na ně bude mít peníze tak asi každá desátá domácnost..

496
# 15.04.2021, 19:40

palma
O cenu el. aut bych se moc nebál - půjde dolů. Prodeje aut prostě musí být min. zachovány, možná po nějakou dobu lehce nižší. Pokud by byl velký pokles, pak bychom měli krizi jako 2009-10, možná i horší. Velká část světa a hlavně Evropy je kriticky spojena s automotive. Nevěřím, že toto Evropa dovolí.

Takže vzniknou různé pobídky, šrotovné, zvýhodnění atd. Anglie a Skandinávie je v tomto v popředí - např. Jaguar Land Rover od roku 2025 bude min. ze 70% vyrábět již jen el. auta. Trh se tomu přizpůsobí atd.

Co bude v ČR je samozřejmě otázkou, uvidíme.

PS. ano, velká část CZ domácností nekupuje auto nové, ale po X.tém majiteli. Tomu odpovídá i stáří vozového parku.

386
# 15.04.2021, 20:10

Dvě čísla, aby jste pochopil o co jde..minimální daň z 1000 litrů nafty je 330 eur, z benzinu je to 420 eur, kdepak jinde se ty daně vyberou? Plus silniční daň, kterou elektromobilisté neplatí? Podotýkám, že z jednoho osobního vozu je to průměrně 20 000 kč za rok..pokud by měla být výroba elektroaut dotována i nadále, daně musí jít hore.

496
# 15.04.2021, 21:02

palma
Ve svém předchozím příspěvku jsem reagoval na cenu el. aut. Já způsob danění a příjem do státní kasy trošku chápu, nebojte :) a vím, že z minerálních olejů (pohonné hmoty benzín, nafta ...) získává stát ročně cca 85 miliard Kč. Takže ano, stát bude muset hledat cestu, jak část těchto financí vrátit do příjmů. Tu část jsem zdůraznil, protože aktuálně neznám podíl osobních aut na dané cifře.
A třeba ano, nějaká daň bude spojená s elektřinou. Ale pochybuji, že to bude 1 ku 1 tzn. příjem musí pokrýt výpadek. To by pak bylo celkem šílenství (byť v ČR je vše možné, to nepopírám).

96
# 15.04.2021, 21:24

andy206
Vykácet celou oblast lesů zakreslených v mapce se mi nechce věřit. Je v tom přírodní rezervace s nejzachovalejšími původními porosty Krušných hor. Ze spodu od teplomilných doubrav po výše položené bučiny. Celá staletí do toho nikdo nezasahoval. To by byla velká škoda.

182
# 16.04.2021, 01:06

andy206

Není nad benzín ... Tyhlety elektro-sračky jsou zatím stále v plenkách a ani nejsou stavěné na nějaké delší cesty. Zkus s tím jet z Chebska na Moravu ... Bych to asi nedal s elektrosráčem za den. Nehledě na to, jak dlouho vydrží být v kapacitě ta baterie? Pokud tak jako u notebooků či mobilu, tak potěš koště.

Pro přidání příspěvku do diskuse se prosím přihlaste.