Přejít na hlavní obsah
AKTUALITA: Deštivo, ve vyšších polohách trvalé sněžení a na Moravě i zabouří

Diskuse o počasí Globální oteplování

495
# 22.03.2021, 18:21

ludvicek

Dojezdy některých el. aut + kapacita baterií (ano, nejspíš "ideální" podmínky):

Renault Zoe - 394km (245 miles), 41 kWh
Hyundai IONIQ - 310km (193 miles), 28 kWh
Nissan Leaf e+ - 384km (239 miles), 62 kWh
Kia e Niro - 453km (281 miles), 64 kWh
BMW i3 120Ah - 293km (182 miles), 38 kWh
Tesla Model 3 LR - 560km (348 miles), 75 kWh
Jaguar I-Pace - 470km (292 miles), 90 kWh
Honda e - 201km (125 miles), 36 kWh

Záleží tedy na typu auta. Větší "SUV" zákonitě ty čísla mají jiná. Od toho se odvíjí také spotřeba, která může být od 14 kWh/100 km klidně po 22 kWh/100 km. Obecně i v této oblasti je znát pokrok, kdy ještě před 4-5 lety byly hodnoty cca poloviční resp. o polovinu horší.

Ohledně srovnání nákladů konvenčních aut a ele. aut. Toto není jednoduché, protože jak správně píšete, neznáme podmínky, jaké budou v ČR nastaveny. Pokud bude cílem el. auta oddálit či nechtít je tady, ano, pak vysoká cena elektřiny či daně jasně rozhodnou (v neprospěch). Obecně, myšleno v jiných zemích, by naopak cena měla být výhodnější, ne-li nižší. U nás tuto "vizi" zatím neznáme.

A opět se budu opakovat - nejsem žádným zastáncem el. aut. Jen nemám rád ty "zaručeně negativní" informace, které se tady pomalu týden co týden sypou z velké části CZ médií. Radši si pár hodin zagoogluji, počtu v EN a udělám si obrázek. A ano, je možné, že za 5, 10, 15 let se podíváme a zjistíme, že to všechno tehdá bylo hezky namalované, ale realita je někde napůl. Toto ale nikdo neví a rozhodně není správně tímto argumentovat. Naopak, většina těch (snad nezávislých) studií to vidí relativně pozitivně, byť za splnění řady podmínek ...

Samozřejmě, že el. auta nebudou pro někoho, kdo denně lítá po cestách a nemá čas ztrácet někde 30-90 minut denně nabíjením. Ale pro nemalou část naší republiky/populace, by el. auta mohly být vhodnou volbou. A opravdu velké % lidí jezdí v drtivé většině město, mezi město.

109
# 22.03.2021, 20:52

andy206
Určitě souhlasím s tím, že jsou už i dnes EV vhodnou volbou pro nemalé procento řidičů (vlastní garáž, vlastní FVE, malý denní nájezd).
Jinak taky nejsem zastáncem ani fanatickým odpůrcem této technologie. Ale čistě pro sebe to beru tak, že potřebuju občas jet dálku a nepovažuji za nějakou extra zábavu plánovat cestu podle dostupných nabíječek. Když se to za 10 let změní, říkám super, přesednu do EV.

495
# 26.03.2021, 21:04

palma
Ty baterie jsou zajímavé téma. Mrkl jsem na pár webů a dohledal tyto informace:

Záruka na baterie je 8 let nebo najetí cca 150.000 km. Životnost baterií se odhaduje na 13-15 let, ty novější a lepší až 20 let. V této oblasti se očekává velký pokrok v dalších letech - a nebo ten Elon Musk jen kecá :)

V průměru by baterie měla vydržet 1.000-1.500 nabití. S postupem let a najetých km pak klesá max. kapacita baterie. Z mnoha studií se průměrně uvádí pokles o cca 5% co 50.000 km, resp. cca 3% ročně. Tento pokles není lineární, po dosažení určité hodnoty např. 300.000 km je ten pokles větší. Z těchto čísel se pak dá vypočítat / odhadnout, že životnost 1 baterie pak může být 200.000 km (malá auta, nízká kapacita baterie), klidně ale i přes 400.000 km (dle modelu, typu baterie, typu a "náročnosti" jízdy atd.). Mluví / píše se o min. kapacitě baterie 70%, pod kterou se měla zvážit výměna. Právě těchto 70% by mělo vydržet v průměru cca 330.000 km u baterií s kapacitou kolem 55-60 kWh.

Cena za výměnu baterie. Ano, tato částka je v současnosti obrovská. U nejlevnějších modelů to může být 300.000 Kč, u dražších pak i 650.000,- Kč. Weby uvádí, že ceny baterií ale klesají o cca 7-10% ročně a opět zmíním Elona, který má prý nějaká esa v rukávu (měl by, jestli chce být s Teslou TOP hráčem na trhu s el. auty :) ). A u zmiňované Tesly stojí baterie i s výměnou údajně cca 380.000 Kč (až mi to přijde u Tesly "levné").

Závěry článků a studií uvádějí, že v posledních letech byl v oblasti baterií udělán velký pokrok. Nejen po stránce prodloužení životnosti, kapacity, funkce, ale i po stránce budoucího využití, recyklace apod.

495
# 26.03.2021, 21:14

A článek k "ukládání" energie nyní a v budoucnu. Pěkné, srozumitelné a snad i pravdivé povídání - https://evropavdatech.cz/clanek/69-zasobarny-elekt... Klíčová bude pružnost a flexibilita celé (nejen) evropské soustavy ...

271
# 28.03.2021, 09:58

palma
Přesně, na tu biodiverzitu dojedeme, ale hlavně, že máme rádi pejsánky, ten náš čokloland je povětšinou akorát náhražka za opravdový vztah k přírodě a koneckonců i k lidem, samozřejmě až na světlé výjimky. Viděl bych to na remízek každých 100 metrů a do čtverců (kruhů), jinak to do budoucna kvůli větrné a vodní erozi podle mě nepůjde a tu vzdálenost si necucám z prstu, půdní život se obnovuje z těchto remízků jen do určité vzdálenosti, celoroční vegetační pokryv je samozřejmost, bohužel u nás je to jen vlhký sen, přitom jsme ohroženější než kdekoliv jinde.

# 28.03.2021, 10:09

Tady se řeší jen elektromobily a přitom to je ve výsledku zcela okrajová věc. Jako by na tom stálo řešení globální změny klimatu... Můžete tu spekulovat jak chcete, ale jestli globální hráči (automobilky) usoudí, že jsou auta na baterky dobrá věc, tak v nich za 15 let budete všichni jezdit ať teď chcete nebo ne.

Jinak souhlas s Yurri konečně to někdo napsal. Je spousta lidí co tvrdí jak "mají rádi zvířata" což spočívá v tom, že mají svého milovaného psa co s nima i spí v posteli. Ale zájem o divokou přírodu mají tito lidé nuloví. Já jsem přesný opak pro mě je na prvním místě ochrana divoké přírody a domácí mazlíčci jsou spíše jen další ekologická zátěž planety.

271
# 30.03.2021, 01:13

JohnBattler
No 4 biliony na naši neutralitu nejsou zrovna málo, a to ještě chceme další bloky JE a ještě pořešit kolaps důchodového systému díky jasné demografické křivce + aktuální obnova po pandemii, no obávám se, že si budeme muset z něčeho vybrat, bohužel Kellnerů je málo
https://archiv.ihned.cz/c1-66902380-evropa-se-vyda...

33
# 02.04.2021, 16:04

palma Jo, tak kdyby tam byl provoz jako v Suezu, tak by mozna moc nepotrebovali ledoborce ani v zime. Docela by me zajimalo jak by to vychazelo v porovnani cenove.

495
# 05.04.2021, 11:18

Min. pondělí byla na ČT 1 hezká reportáž o akt. stavu třízení / recyklace plastů v ČR - https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/14021364946... doporučuji věnovat 25 min realitě.

Plast třídit umímě (až 70%), ale fin. recyklace (opětovné znovu využití) je pouze kolem 30%. Tzn. 70% plastů v drtivé většině spalujeme nebo v malé míře skládkujeme.
A přitom by se dalo velkou část znovu využít, např. produkty z reportáže. Bohužel je to otázka peněz, špatné legislativy v ČR, lobby ...

Jinak je tomu lehce přes 10 let, co jsem úspěšně dokončil mag. studium na vys. škole UTB Zlín, obor napůl strojařina, napůl plastikařina. A už tehdá nám docenti povídali to, jaké mají plasty výhody a široké spektrum využití (i do budoucna), levné, vys. míra použitelnosti, ale v recyklaci zaostáváme (a to bylo před 13ti lety !). Situace je stále stejná a to je smutné :( a přitom ty možnosti jsou, stačí chtít a něco pro to dělat (rozuměj stát, ministerstva, úřady). A nebojte, dopad na nás jednotlivce je prakticky nulový (po stránce nákladů). Dopad na životní prostředí výrazně lepší. Snad se situace začne obracet k lepšímu ...

271
# 05.04.2021, 12:49

andy206
Přesně tak, technologie jsou, ale ekonomika není nastavena na implementaci převratných novinek, bez velkých hráčů jako je Čína nebo USA inovace hrubě nestíhají za setrvačností současnosti, tyhle státy každý sledují svoje zájmy, je to jak u vakcín nebo ochr. prostředků, když jde do tuhého, tak každý pěkně sám za sebe, jen si na spolupráci hrajou, ve vědeckých kruzích spolupráce funguje dobře, ale v reálu jde všechno přísně za ekonomikou, tohle paradigma musíte změnit a to se ještě nikdy nestalo. Naopak jsou tu státy, co chrastěj zbraněmi a těší se na návrat zašlé slávy poplatné minulému století, než si uvědomí svůj omyl, tak bude půlka století, na tohle není čas, bohužel.

271
# 07.04.2021, 00:52

charlie
Za 150 let se nic moc nezměnilo, na co si to proboha všichni hrajou, uhlíková neutralita v r. 60? Zatím chiméra a stejně bude dávno pozdě, než by bylo potřeba:
https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-...

Pro přidání příspěvku do diskuse se prosím přihlaste.