Přejít na hlavní obsah
AKTUALITA: Proměnlivé počasí s přeháňkami, v noci na zítřek naposledy mráz

Diskuse o počasí Globální oteplování

496
# 16.03.2021, 20:02

JohnBattler
Já si naopak myslím, že modely dokáží "čím dál přesněji" určit vývoj klimatu v dalších desítkách let. Ono postačí si dohledat starší dokumenty, klidně 10 let nazpět. Trend v růstu CO2 sedí celkem přesně, růst teploty také. Dokonce poslední roky je aktuální růst vyšší než tehdá modely predikovaly (o to víc je to pro nás zdvižený prst). Já v tomto rád dávám odkaz na 15 let starý tento dokument - https://www.csfd.cz/film/222320-neprijemna-pravda/... stojí za shlédnutí a porovnání 2006 vs. 2021. A ano, uběhlo již 15 let a vývoj lidstva je jaký je ... kromě zvyšování teplot nás čekají extrémy - klidně mrazivá zima, záplavy, ale více častěji nejspíš horké vlny, období beze srážek ... to vše povede k degradaci krajiny, půdy a tyto změny jsou pro všechny z nás doslova kritické (a řada lidí je snad ani nevidí či nechce vidět - ono přeci vše je dostupné v obchodech, tak co se zajímat o krajinu ...).

Dále jestli se nepletu, pak emise (hlavně CO2) je hlavním hráčem růstu teplot - další vlivy jako sluneční skvrny apod. jsou daleko menšími hráči (doslova minoritními). Zkusím dohledat a doplnit článek na toto téma.

272
# 16.03.2021, 20:31

andy206
Přesně tak, modely byly vesměs pozitivní, počítejte v reálu ještě s o trochu horší variantou než s tou nejhorší aktuální, důsledky GO už jsou patrné i u nás od 90. tých let, opřeno o podrobnou studii, ale nemusíte nic hledat, stačí selský rozum, u nás na Třebíčsku už byla nedávno léta, kdy za půl roku napršelo 100 mm, je jasné, že budou léta, kdy naprší 200 mm za celý rok a podle mě i o dost méně, pak to jindy spadne za 30 minut, na takové extrémy připravme krajinu nebo na to zase budete čumět jako Babiš na pandemii, jako tele, tady to však nespraví zavření se doma a hadr přes tlamu, ale práce, tvrdá práce v terénu na každém metru čtverečním, obávám se, že toho dnešní člověk není vůbec schopen, čest vzácným výjimkám - viz zde:
https://www.ceskenoviny.cz/tiskove/zpravy/ziva-kra...

496
# 16.03.2021, 20:31

Ai-kun, Yurri
Cca před 1,5 rokem bylo povídání na toto téma na ČT 24. Porovnávali veškeré náklady a energie vstupující a zjistili, že el.auta se vyplatí při najetí 200.000 km a více. Zároveň ale zmínili, že toto číslo v dalších letech bude klesat v návaznosti na baterie, ceny energií atd.

El.auta by se nikdy nevyplatily, pokud by se elektřina brala z velké části z fosilních zdrojů. Počítá se s tím, že v dalších letech výrazně poroste % elektřiny z obnovitelných zdrojů. Tímto by se pozitiva el.aut zvyšovaly. Trocha povídání a grafů pak např. zde - https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/s... kde na posledním grafu lze hezky vidět vynaložené náklady (energie, emise) na výrobu aut a pak jejich provoz.

A právě tyto kroky s obn. zdroji a el.mobilitou by měly (resp. musí) jít ruku v ruce. Což i dává logiku.

Jinak ten článek z autofóra fajn, ale nějak mi nesedí ty čísla v prvním a posledním odstavci (možná je ale chyba i na mé straně :) ). Ale to, že lodě toho produkují dost a nějak se to přehlíží, souhlasím. Pod odkazem výše je také graf, kdy os. auta tvoří až 60% CO2 emisí ve svém sektoru dopravy. A to je opravdu hodně, takže cíl jít tímto směrem je celkem pochopitelný.

Já osobně elektromobilitu nijak neobhajuji - kdyby svět chtěl, pak se podaří snížit emise jinými cestami. Bohužel není a nějakou dobu nebude zájem. A kolik % el.auta bude mít ČR ve 2025, 2030? Netuším - možná 5%, možná 25%. Někam a někomu se hodit budou - pro města, obce (u obou myšleno jako úřady a lidé na nich pracující a využívající auta každodenně), kopretiny co jezdí ve městě, mezi-město ... vše bude záviset na pobídkách od vlády, nabíj. stanicích, cenách atd. atd. A jelikož pracuji v automotive tak to shrnu jednoduše - přechod na el.auta (ve velké míře) je už nezastavitelný. V některých zemích to bude ve velké, někde v malé míře se zpožděním ... vypisovat u některých modelů aut, kde v jakém roce bude kolik % diesel/benzín vs. el. verze ale nemůžu :)

496
# 16.03.2021, 22:08

palma
Ano, u autobusů je to asi na diskuzi co, kde, jak a proč se stalo. Já sám osobně bych tuto oblast (ne)řešil až později. Jinak záchranky, obecně auta IZS a dalších klíčových oblastí stopro mít e-pohon nebudou, nebo? :) jinak musím v dalších dnech zagooglovat, jak to mají ve Skandinávii (hlavně Norsko), kde jede e-mobilita ve velkém, ale uplakané články z tama jsem dlouho nečetl :) ono taky jestli "zcela a dozajistě nezávislá" idnes nesleduje hlavně "určité zájmy" tak, aby lidem svým proklatě chytrým přístupem nevsugerovala své myšlenkové směry :)

386
# 16.03.2021, 22:15

andy206
Taky za chvíli bude trochu dražší provoz..https://archiv.ihned.cz/c1-66895480-cena-elektriny...
A až se to nebude dotovat, a zvednou se silniční daně, protože to teď dotují spalováky a vzněty, tak začne teprve legrace, už jsem četl, že v čr by daň musela být tak 20 000 - 25 000,-kč za rok za osobák..

378
# 17.03.2021, 07:02

Zaznamenali jste tento novy vyzkum z letokruhů dubů..?
Poslední suchá petiletka 2014-2019 byla nejsussim obdobim za posl 2000 let..
Tepla a sucha obdobi s vlhcimi se stridala vzdy, samozrejme, ale ty suche vlny jsou cim dal vetsi extrem...
Vcera o tom bylo zajimavy povidani i na Radiozurnalu.
https://www.czechglobe.cz/cs/zemedelske-sucho-prek...

272
# 19.03.2021, 12:51

swan1
Takže žádné vysmívané 500-leté sucho, ale několikatisícileté a bohužel tady se tančí na Titaniku vesele dál, pro nás to znamená polopoušť, 100x horší problém než pandemie. Kdo zaručí, že Akční plán adaptace na změnu klimatu nebude stejně jako pandemický plán jen cár papíru, hm?

496
# 21.03.2021, 17:48

palma
S tou cenou elektřiny to bude ještě zajímavé. Je to tak 5 let, kdy se ve velkém řešila fixace ceny elektřiny. V té době s tím přišli hlavní dodavatelé, že na trzích je nejistota, že nejspíš poroste cena atd. Spíše opak byl pravdou - kdo cenu nefixoval, ten ušetřil. Ve výsledku totiž elektřiny bylo na trzích hodně, tudiž šla i cena dolů. Jen tehdá ČEZ a EON věděli dopředu, co bude, tak se s tím snažili "něco udělat" ...

Asi každému z nás bylo jasné, že cena elektřiny teď někdy začne růst (poslední roky nerostla, ale spíše klesala). K růstu elektřiny povede několik hlavních faktorů - jedním z nich je/bude "nedostatek" elektřiny na trzích a tím její daleko vyšší cena (jestli se nepletu, pokud se nakupuje letos, je to cena pro rok další a možná ještě dál). Situace se po X letech obrátila (v Evropě se pozavírala spousta elektráren). Za další to pak je zdroj el. energie - v ČR je cca 45% vyrobené energie z uhlí. No a za to budeme hodně platit (emisní povolenky). A to stojí nevím, možná 10 miliard Kč ročně? Do toho nám pomaličku klesá spotřeba elektřiny. Za další jsou pak nutné investice do sítí, které budou vyžadovat velkou "proměnu" na další roky, dekády. No a nesporným bodem, který zvyšuje cenu energií na burze, pak samozřejmě jsou negativní zprávy a dopady.

Nyní si vezmeme všechny tyto vstupy a porovnáme s výstupy. Hlavním výstupem je samozřejmě co největší zisk ČEZu, Innogy resp. státu. A aby ten zisk byl co největší (nezapomeňte, že politikou každé firmy je mít pokud možno větší zisk než loňský rok), pak je jasné, že se vše musí promítnou směrem dolů = růst ceny energií. Takže já sám očekávám, že nám energie další roky porostou. O kolik netuším. Možná 6%, další rok 3%, pak 5% ....

Bylo by fajn zvážit politiku uhlí ČR (Státní energetická koncepce, kdy Uhelná komise chce uhlí do 2038 ?) a co nejrychleji řešit jádro, OZE, a asi i paroplynové elektrárny. Za mne je stokrát přijatelnější to, aby stát těch X miliard investovali do OZE. Nemyslím cestou dotačních tunelů, pardon "programů". Klidně ať si ČEZ resp. stát ty OZE staví a provozuje úplně sám. Jen si říkám, jak velkou plochu by např. zabraly soláry, aby nahradily 1% energie vyráběné z uhlí.

Jo elektřina bude ještě zajímavé téma a také jedním z "volebních" témat.

386
# 21.03.2021, 18:13

andy206
Je stále nezodpovězena otázka daní z elektřiny, jak v budoucnu nahradit výpadek dph a hlavně spotřební daně z phm..bude sranda..a co se týče obnovitelných zdrojů, je tam obrovská nevyrovnanost a bateriová úložiště nic neřeší, to je na pár hodin a pak honem dobít..

496
# 21.03.2021, 19:53

palma
No daně, dph atd. bude velké téma pro další roky. A řekněme si upřímně - abychom rozpočty v dalších letech nějak vůbec "zvládli", pak daně v určitých sektorech budou muset růst. A ano, dotkne se to asi každého z nás. A daně z energií? Ano, i to je otázka.

Jinak stát ze spotřební daně phm vybere ročně cca 90 miliard. Ano, tato cifra bude nižší, ale snad na opačné straně nebude drastické zvýšení daní za elektřinu ...

Bateriová úložiště jsou zatím někde na cestě k lepším zítřkům. Částečně a v určitých situacích mohou pomoci. Hlavně se musí propojit OZE s trvalými zdroji energie a vědět, co nás čeká při obou stranách možných problémů - elektřiny bude v síti moc a naopak co bude, když ji bude málo (jak ji okamžitě nahradit/doplnit).

Jinak v týdnu vyšel článek, že Anglie je na půli cesty k dosažení klimatických cílů (emise CO2 v roce 2020 byly 51% vůči roku 1990, cílem je snížení nejlépe o 100%). Ti jedou jinou rychlostí. Jasně, vstoupila do toho řada faktorů (např. covid), a hlavně ta druhá polovina bude výrazně těžší pro vládu. Ale je to signál pro nás všechny, že to jde. Zároveň jsem nikde nečetl scénáře, jak trpí ekonomika atd. Samozřejmě pak je jasné, že možnosti pro OZE má Anglie výrazně jiné než např. ČR. https://www.carbonbrief.org/analysis-uk-is-now-hal...

PS. ČR snížila emise CO 2 (pouze oblast spalování fosilních paliv) mezi 1990 vs. 2017 o cca 33%. Podařil se kus práce, "musíme" pokračovat ...

Emise CO 2 - UK
109
# 21.03.2021, 19:58

palma
Nikdo mně zatím nedokázal odpovědět, jak se bude nabíjet milion aut v neděli večer, aby v pondělí ráno vyrazili lidi do práce. Teda ono by to šlo, kdyby byly jaderné a uhelné elektrárny. Ale když v noci nesvítí a utiší se vítr.... Zkrátka tady se bude muset kompletně změnit fungování sítí. A bude to drahé až tak, že určitě mnozí na auto mít nebudou.

386
# 21.03.2021, 20:08

ludvicek
Ono to drahé už je, teď někdy jsem dostal vyúčtování za elektřinu 3000,- podpora zelené energie, plus podpora od státu.. Celkem za ta léta slovy dva biliony korun...kolik je to Temelínů? 4-5!

272
# 21.03.2021, 20:32

palma
Přesně tak, cena je naprosto neadekvátní přínosům. I Kdyby byly emise odteď 0, bude se globálně oteplovat min. 30 let, tak na co si to tady hrajeme. Od nárůstu 2 st. se dají do pohybu takové přírodní pochody, že naše snižování emisí s přehledem vymažou, ani náhodou to nejde dohnat, bohužel, neříkám, že poté v překotném snažení nemůžeme něco průlomového vymyslet, ale na celoplanetání dopad bych to zatím moc neviděl a nebo to bude strašně riskantní. Jenže zastavit odlesňování není tak snadné jako vylepšit baterii, bohužel ale mnohem zásadnější a jen počátek z mnoha dalších nutných kroků.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/lesy-otaceji-sv...

386
# 21.03.2021, 20:43

Yurri
Počítal jsem si solární panely na 9 kw, s baterkou dělá to 450 000,- absolutně se to nevyplatí..nesmyslná záležitost...plus uhlíková stopa po výrobě.

272
# 21.03.2021, 21:02

palma
Až budou panely i akumulační nádrž nebo baterie hrazeny z dotací ze 100%, pro fyzické osoby na RD, ne pro velkopodnikatele a překupníky, tak teprve začnu počítat já. To stejné s elektromobily, až půjde půlka ceny z dotací a další čtvrtina protiúčtem za můj benzíňák, tak o tom začnu uvažovat, jinak ani omylem.

109
# 22.03.2021, 08:49

Yurri
To by šlo, ale stejně jen jako 2. auto na ježdění po městě. Nemám chuť při cestě nad 500 km plánovat 2 nabíjení. Ale osobně si myslím, že právě jako auto do města je elektromobil perfektní - malý nájezd a žádné místní emise.

272
# 22.03.2021, 10:04

ludvicek
Ve městě by se mi líbily nějaké elektroskůtry, tříkolky jako nákupní tašky nebo malá elektroauta, ty ale jen sdílená, objednáte na čas a adresu a ono k vám samo přijede a přistaví, nebudete si kupovat celé auto, to je přece zbytečný, každý den pár hodin za pár šupů. Ti čmoudi z měst určo zmizej, proč by ne, ale musíte se prvně rychle zbavit starého vozového parku u nás, přes pobídky a šrotovný by to šlo nebo vám nabijou kredit a můžete jezdit pak pár let zadarmo, určitě se tomu věnuje mraky firem, bude čistší vzduch a méně hluku, nic zvláštního.

496
# 22.03.2021, 13:07

Baterie elektroauta má cca 55 kWh. Dojezd je cca 350-450 km na jedno nabití. Cena nabíjení se spočítá dle ceny za 1 kWh a tarif. Průměrná cena je cca 5 Kč/kWh. Očekávají se ale speciální tarify na noční nabíjení, kdy by cena byla nižší. Tzn. jedno nabití stojí 275,-Kč (možno porovnat s benzinem/naftou při výše uvedeném dojezdu).

Pro info spotřeba elektr. energie naší domácnosti (RD, 4 osoby, 2 patra) je cca 210 kWh za měsíc.

Nabíjení je "poloautomatické". Fyzicky zapojíte nabíječku, zbytek se děje automaticky (spuštění, vypnutí, informace apod. vše nastavíte dopředu). Doba nabíjení doma je cca 6-9 hodin.

A odpověď na otázku "Co se bude dít, když půlka Evropy v neděli večer pustí nabíjení" neznám. Jak extrémní to bude skok ve spotřebě, jak to budou regulovat a dodávat sítě atd. Pokusím se zase googlovat a pročíst si nějaké články v EN.

palma
To, že každý měsíc platíme peníze navíc za OZE není chyba této technologie, ale totální tunel v době nedávné. Takovou prasárnu, co jsme zažili se soláry, snad už nikdy nezažijeme. Pořád platí, že aktuálně OZE jsou nejvýhodnější zdroj energie při zohlednění všech faktorů.

109
# 22.03.2021, 13:39

andy206
Myslím si, že dojezd 350 km na 55 kW je spíš optimistický, jinak se jede s celou rodinou na týden dovolené a jinak jede řidič sám. Někde jsem četl, že 20 kW na 100 km by mělo být blíž realitě. Ale budiž, nejsem majitel EV a neznám v praxi, kolik to žere, jen co jsem četl.

Hlavní problém Vašeho příspěvku vidím v tom, že srovnáváte situaci, kdy jste jeden uživatel EV oproti tisícům uživatelů konvenčních aut a platíte za elektřinu, která není zatížená žádnou extra daní jako pohonné hmoty. Pokud jedno nabití stojí 275 kč, u nafty bude ta ceny stejná, když odečteme spotřební daň. Jestliže naberu naftu za 600,- tj. zhruba 275 kč + spotřební daň, ujedu ve svém voze 400 km (5l/100km).

Pro přidání příspěvku do diskuse se prosím přihlaste.