Přejít na hlavní obsah
AKTUALITA: Místy přeháňky, na severovýchodních horách ještě trvalé sněžení, později ubývání srážek

Diskuse o počasí Globální oteplování

422
# 10.01.2022, 13:07

ludvicek
Já jen marně přemýtám, když jsou ta elektroauta tak skvělá, proč jsou dotovaná, zvýhodněná při parkování zdarma, při čerpání energie neplatí žádnou spotřební daň, a naopak se tu volá po větším zdanění spalováků, to je konkurence jak noha..:D, takové rovné podmínky to jsou.. A taky přemítám, až provoz elektroaut přestanou dotovat splováky, co nastane, jo vím to, dražší dálniční známka, dálniční daň, a protože to budou lidi nabíjet u baráku skoro "zadarmo", tak se na to navalí daň z vozidla, roční, a pěkně mastná! protože jinak nebude na silnice a ostatní infrastrukturu, čili, vyjde to ve finále pěkně dráž, a ne "pro každého"..

ono s tím navíc souvisí i toto:
"Pro baterie elektromobilů je potřeba lithium. To se těží v oblasti jihoamerických pouští a solných jezer. Odklon Evropy od spalovacích motorů tak ničí životní prostředí víc, než se předpokládalo."
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/emise-snizo...

126
# 10.01.2022, 15:26

palma
Navíc momentálně se buduje infrastruktura dosti z asfaltu, který též vzniká při rafinaci ropy. Když se přestane vyrábět benzín, nebude ani asfalt. Nebo jinak, pri výrobě asfaltu, když se nebude spalovat vedlejší produkt benzín jako palivo, kam ho ty rafinerie vylejou?;-) Tohle je komplexní inženýrská otázka.

306
# 10.01.2022, 15:55

Petr12
Nebudu muset nic nabíjet, přijedu a baterii vyměním hned za novou a odjíždím, doma si ten samej typ nabiju, třeba z mé kapacity spočítané a odevzdané do sítě z přebytků FVE v létě, ale nejsem technik, to je tak 1., co mě napadlo, určitě budou lepší možnosti, každopádně koníček pro bohaté neřeším, zajímá mě ta většinová populace, co nemá takové starosti;-), jestli bude mít dostupné možnosti osobní dopravy, dále pak ekonomická a sociální analýza dopadů na jednotlivé státy EU, nějaké naivní politické proklamace vůči klimatu mě vůbec nezajímají, důležitost řešení změny vnímám dostatečně, klidně se uskrovním, s tím nemám sebemenší problém, nejsem ignorant.

Za vysokou cenu plynu nemůže Green Deal (není ještě v platnosti) ani emisní povolenky (jen 20%), ale Rusko a jeho hybridní válka, kdy si pronajalo (Gazprom) zásobníky plynu v mnoha státech EU a pak je nenaplnilo a co způsobuje vysoká poptávka a nízké zásoby komodity na burze? No a na plyn je navázaná samozřejmě elektřina atd. atd.

422
# 10.01.2022, 17:05

Že je elektromobilita technologií na úrovni, mne přesvědčí vcelku jednoduchá věc... až uvidím na poli orat elektrotraktory (nemyslím ten od John Deere, který dokáže po silnici ujet na jedno nabití úžasných 55 km, anebo pracovat na suchém rovném poli při postřiku celé čtyři hodiny!) a až obilí bude sklízet elektrokombajn, to pak řeknu.. to je věc, pane Berka! Ohledně třeba elektrokol se zjistilo, že si je lidé pořizují, či sdílejí místo klasických kol, ten kdo jezdí v autě, na ně neleze,.. vysvětlí mi někdo ekologický přínos?

87
# 10.01.2022, 18:38

Yurri
To jsem viděl nějaký startup, který vymýšlel, že se baterie budou vyměňovat a nabití pak bude na pár sekund. To je ale totální pitomost, kdo si do auta nechá nacpat nějakou použitou kdovíjak starou baterii, o které nic neví :D Vyměňovat baterie v dokovací stanici je nesmysl.

22
# 10.01.2022, 18:41

jooo prostě vycucat planetu ,nemyslet na budoucnost...tady jde o to aby to šlo dopředu,technologie,začátek je nejhorší se vším ,nějak se začít musí

35
# 10.01.2022, 18:58

Yurri U tech zasobniku plynu se ale asi neda rict ze by je nechali prazdny ucelove a planovane.. Na odber musi byt minimalne 2 strany, to znamena ze aby Gazprom dodal, nekdo musi koupit. A pokud to nemecti dodavatele delali stejnym stylem jako Bohemia energy a spekulovali ze nakoupi pozdeji za nizsi cenu, tak bych se zase tolik nedivil ze jsou nektere zasobniky poloprazdne.
Akorat nevim kdo vlastni plyn v nemeckych zasobnicich, pokud plyn vlastni porad Gazprom, tak potom by se dalo rict ze jo, nenaplnili asi ucelove. Ale pokud by mel Gazprom nest zvysene naklady na skladovani plynu, u kteryho nevi jestli nekdo bude za aktualni cenu chtit vubec odebrat, tak se nedivim ze neco nechal nevyuzite.

palma Jako technicky to mozny asi je, za pluhem ale bude muset pri orbe tahnout jeste valnik s 10 tunovou baterii :love: U toho kombajnu bych to moc nedoporucoval, nekde hodi jiskru a budou to hasit tejden... no ale takhle postavit vodikovej kombajn, to by byla bomba :)

Petr12 baterii by asi nevlastnil majitel auta, ale k cemu potom vlastnit takovy auto, mohl by si rovnou pronajimat oboji :p

306
# 10.01.2022, 19:21

Petr12
Pitomost je to maximálně pro vás, pro firmy je to výzva, pro mě marginální záležitost, jak jsem řekl, ve městech to postupně pořeší, ale co zbytek, tady i to krajské město je jen slepenec vesnic a 1 větší sídliště:

https://www.energyglobe.cz/temata-a-novinky/bateri...

87
# 10.01.2022, 19:35

palma
Elektrokombajn jsem ještě neviděl, ale vypadá to reálně když vidím tuhle potvoru....

422
# 10.01.2022, 19:53

ROFA
Tak jsem si o tom početl, má to pětitunovou baterii, a je to přísně jednoúčelově vyvinuto pro jednu jedinou cementárnu, vcelku jde o toto - vozidlo vyjede prázdné do nejvyšší polohy dolu cementárny, tam naloží těch 75 tun, pak jede dlouho, dlouho dolů, kde je umístěna ta cementárna, a celou dobu rekuperuje, dole vyloží, a na energii získanou rekuperací vyjede nahoru, jelikož bylo cestou dolů o 75 tun těžší, docela hezky se to dobilo, no a tak to jede pořád dokola, kdyby vyjelo normálně na silnici, nedojede daleko...:), nicméně tam říkají, že jim vychází, že za rok ušetří toto jedno auto 50 000 litrů nafty a tedy130 tun CO2, což už dává smysl, čili, v tomto specifickém případě dobrý nápad, a asi by šel leckde ve světě zopakovat, pokud je tam výrobní závod, či linka někde dole, třeba velké kamenolomy na úbočí dolu.. jinak to musí prý nabíjet asi jednou za tři, čtyři dny, když je špatné počasí, když je sucho, vyrobí prý dokonce více elektřiny, než spotřebuje... takže může dodávat do sítě... což mi připadá smysluplné. Dobrý nápad..:) je to pro zajímavost, popsané zde: http://www.odbornecasopisy.cz/elektro/casopis/tema...

35
# 10.01.2022, 20:14

Yurri V tom pripade je to i chyba Nemcu ze to dopustili, I tak je stejne docela divny ze nedelaj vetsi kraval, jako by to tam nekomu vyhovovalo, a nebo se boji.

palma Konecne vidim elektromobil kterej dava smysl :) Principem jako gravitacni elektrarna.
Akorat to teda asi trochu kazi to, ze v cementarne se asi i ta uspora rovna jen nejakemu zaokrouhleni celkovych rocnich emisi, A pak ten cement jeste musi zezdola vyvezt zpatky na povrch (pokud neni cementarna na urovni povrchu a lom nerozebira pohori)..
No ale stejne je to hezka hracka, musim uznat:)

422
# 10.01.2022, 20:19

Ai-kun
No, možná nemusí vyvážet nahoru, mám představu, že odtěžují kopec od shora a na úpatí stojí cementárna a cement se pak normálně odváží důle po silnici, železnici, ovšem rentabilita bude klesat, až se kopec začne vlivem těžby snižovat..

87
# 10.01.2022, 20:49

palma
V tom je ten zakopaný pes. Koho by napadlo, že už dnes něco takového existuje. Než se ten kopec odtěží, tak tu bude nový model s větší kapacitou baterie a rychlejším dobíjením z nízkoemisních zdrojů. Nakonec tam může stát i ten kombajn, ale kdoví co nás v tom vývoji do té doby překvapí.

306
# 11.01.2022, 08:17

Každý týden se počítá, s čímkoliv těžkým vyjedete na pole, tak půdu ničíte a utužujete, následné speciální opatření to zmírní jen nepatrně a vy tady řešíte provoz 1 cementárny, já se bavím o migraci a uživení stamiliónů lidí, proberte se už:
https://euractiv.cz/section/evropske-finance/news/...

# 11.01.2022, 13:30

Místní diskuze jasně dokládá, že je téměř nemožné lidovým vrstvám vysvětlit, že další existence osobního automobilismu je neslučitelná s pokračováním lidské civilizace tak, jak ji známe (podívejte se na film "Don't Look Up", ten vystihuje problémy dneška celkem přesně).
Prostě - nevychází to. Není možné, aby si každý človíček vzal několik tun oceli, a jezdil s nimi sem a tam jen proto, že dostal chuť na kakaové sušenky. Růstová ekonomika je principiálně odsouzena k zániku, protože růst není možné realizovat na omezeném prostoru s omezenými surovinami neomezeně dlouhou dobu. Buď se globální ekonomika dokáže stabilizovat do cirkulární, neboli kruhové podoby (všichni budou mít tak nějak stejně, to znamená sotva na přežití, a budou rádi), nebo s námi fyzikální zákony prostřednictvím jevů jako změny klimatu, termodynamické zákony, atd. dost nemilosrdně zúčtují - a v takovém případě, obávám se, že druh Homo Sapiens rychle zjistí, že na zaplacení tohohle zhruba dvě stě let trvajícího globálního mejdanu poháněného fosilními palivy v Restaurantu na konci vesmíru prostě nemá.

126
# 11.01.2022, 13:42

Kamamura
Je to jen o energii. Bude-li levný zdroj obnovitelné energie, můžete mít téměř cokoliv a prosperovat miliony let jako třeba zelené rostliny. Nejlépe pokud by se člověku podařilo uměle realizovat fotosyntézu. Já se ale začínám obávat, že žádný takový zdroj energie v dohledné době nebude.

126
# 11.01.2022, 14:51

Yurri
Právě, všechno to strašně trvá. O tom ITERu jsme se bavili už před maturitou někdy koncem devadesátek. Ale tak třeba se dočkáme.

306
# 12.01.2022, 06:16

ludvicek
Ty bioreaktory mají rozhodně budoucnost, představuji si to jako palivové články, které ponoříte do pěstebního média, vytisknete si je na 3D tiskárně, líbilo by se mi do toho zakomponovat ten borofan, kterej bude mít využiti právě do baterií nebo FTV či vodičů, tady ta matrice uhličitanu vápenatého je strašně podobná tomu biouhlu, dal by se vytisknout podobně i aktivní biouhel? V kombinaci by to mohlo být podle mě výborné palivo pro osobní automobily, nějak tímhle směrem směřuji svoje myšlení, elektrárnu pak můžu mít v každém sklepě, studni, jímce, atp.
https://www.czechsight.cz/3d-tistene-koraly-se-moh...

Pro přidání příspěvku do diskuse se prosím přihlaste.