Přejít na hlavní obsah
AKTUALITA: Na západ dorazí rozpadající se přeháňky i bouřky

Diskuse o počasí Globální oteplování

60
# 09.01.2022, 09:37

palma
Jo tak to je parádní příklad toho jak by se to mělo dělat. Jen v Čechách na to co jsme si zk...li potřebujeme dotaci.....
Bohužel V KH se to zatím nezlomilo. Příklad toho jak vypadají rašelinné louky po odvodnění a zalesnění. A jak už jsem psal mám toho za barákem tisíce hektarů.
Že je to revitalizovatelné mě tady někdo kdo to neviděl nemusí poučovat ani urážet. Nic na tom nezmění ani opisováním informací z internetových článků od autorů, kteří to také zjevně neviděli. Na to je potřeba zvednout zadek a jít do terénu.

186
# 09.01.2022, 09:50

palma
Smutné že takhle důležitou a záslužnou činnost dělají hlavně dobrovolníci, nadšenci a hlavně z peněz EU, to tady lidem nesmrdí, kritizovat a nepřicházet s ničím novým umí ale každej, tady ale zaspaly dokonce celé sektory (teplárenství), ignorace okolí se holt nevyplácí no, na to jsme moc malý páni.

Něco o záporných emisích a ukládání uhlíku:
https://biom.cz/cz/odborne-clanky/uhlikova-neutral...

A zde o mnou (a teď bohužel i od EU) preferovaném biometanu:
https://biom.cz/cz/odborne-clanky/vyuziti-potencia...



261
# 09.01.2022, 09:59

Yurri
Taky mne jímá nostalgie se smutkem, jezdím už asi pět let na tu Šumavu sázet stromy, na akce, ... leckdy mne napadá, co takhle naložit ty, co mají veřejně prospěšné práce, dovézt tam, šoupnout na ubytovnu pro dělníky (je jich tam docela dost) a za týden mají odpracováno, ale musel by tam být dozor, nedělám si iluze nad jejich pracovní morálkou, ale... pobyli by na čerstvém vzduchu, a něco odvedli..Takhle tam jede člověk za své peníze.. Já tam mám příbuzné, takže tam mám i zázemí, ale jiní leckdy spí v kempech apod. za své peníze...hodně je oceňuji, to jsou ti mravenci co dělají tuhle práci...:)

186
# 09.01.2022, 10:21

palma
Přesně, tady u nás to zase sázej děcka ze ZŠ a pak to po nich teda občas přesazujou znovu ze zahradnictví, o akcích pro dospělé nevím, nestíhám sám na svém, tady nejsou lidi, všichni dojíždí do fabrik na směny nebo do Rakouska a domů se jezděj vyspat nebo makat na stavbách, u hranic se to pořád vylidňuje, na demografii jednou dojedem, ani nebudeme muset čekat na nedostatek vody a potravin. Určitě by to stálo za celostátní podporu, třeba něco jako když jdete darovat krev, klidně každý měsíc, i ty lesy ČR dělají sázecí akce, ale strašně málo, Šumavě stačí lehce pomoci, tady jste jak na poušti s největšími lány v republice a nemáte nejmenší šanci to komunistické velkohospodaření zlomit (mladých strašně málo s jinými zájmy).

79
# 09.01.2022, 13:03

palma
Jasné, v Norsku (mnohem chladnější zemi než je ČR) jsou u silnic běžně umrzlí lidé, auty tam jezdí jen úplní dobrodruzi, protože je to extrémní zážitek, ale všichni ho chtějí zažít, tak si to kupují: https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/elektro... Když hlupák dostane něco a neumí s tím zacházet, tak vymyslí tunu důvodů, proč je to špatné. To je jako kdyby odpůrce spalovacích motorů psal článek o tom, jak si na benzínce dal cigaretu a začal hořet a pak psal, jak je ten benzínový motor špatný. Elektroauta jsou hlavně na ježdění po městě či do práce a nikdo nepopírá, že základní modely jsou na delší vzdálenosti nevhodné (v současné době, drahé modely už umí i dlouhé vzdálenosti a za pár let se z nich stane základ).

186
# 09.01.2022, 13:18

palma
Náhodou do sekačky nebo čtyřkolky by se mi to mohlo hodit, skútr bude taky fajn a na to kolo pro děcka super, víc bych od toho zatím ani nečekal, uvidíme za 10 let, koníčky pro snobáky nesleduji, klimatu ani půdě to rozhodně nepomůže, možná bude méně smradu ve městě, ale to je jako všechno? Aha, tak to nic.

261
# 09.01.2022, 13:41

Petr12
Jasné.. takže průzkum z Norska...

pokles dojezdu u EM v zimě
79
# 09.01.2022, 14:49

palma
No a co? Je jasné, že v zimě spotřebuju spoustu elektřiny na topení (článků je na to tuna https://www.autosalon.tv/novinky/ridicuv-chleba/no...). Tak si prostě při cestě na 600 km musím naplánovat pauzu na oběd, kde se to zatím dobije. Podstatné je, že jsou to nyní (za 10 let už to tak nebude) auta hlavně na ježdění do práce a po městě, kam směřuje 90 % jízd. Všichni ví, že to dojede méně.

60
# 09.01.2022, 15:02

palma
Popravdě jsem to čekal horší. Je vidět že i v tomto ohledu vývoj nestojí.

261
# 09.01.2022, 15:54

Petr12
Nic, jen, že jste říkal, že když s tím někdo neumí zacházet..., tudíž mi vychází, že v tom mém odkazu byla popsaná současná realita, nic víc..A když si k tomu připočtu prakticky dvojnásobnou pořizovací cenu, plus zdražující se energie, plus odpisovou cenu vzhledem ke stáří vozu a baterie, případně výměnu baterie, pak mi vyjde, že lacinější to provozně určitě nebude, ekologicky je to velký otazník... tudíž to bude pro vyšší střední třídu... důchodci budou sušit starou dacii či renaulta.. dokud to bude možný. Nicméně na tom GO nestojí, i když se nám to EU snaží neustále tvrdit.. Navíc, konkrétně v Norsku je benzinový nebo naftový automobil, dražší, než elektromobil, proč? Koukněte na zdanění a na dotace, tohle nemá co dočinění s tím, že by to uvědomělí Norové kupovali proto, že to dobře jezdí i v zimě..Konkurenční prostředí to už dlouho není.

# 09.01.2022, 16:22

Petr12
Podle mě to masově fungovat nebude, nebude dost nabíječek, mědi na dráty a konec konců ani volných stolů na ty obědy. Zatím všechno funguje díky tomu, že EV jsou stále raritou, takže není potřeba tolik zdrojů. A nikdo mně ještě nevysvětlil, proč vysavač (ale i jiné domácí spotřebiče) nemůže mít v EU 1 kW, ale nabíjet 50 kW baterku jo?

261
# 09.01.2022, 17:59

No, protože musí být dost proudu na dobíjení těch baterek, eventuálně na budoucí vytápění, až se zakáže i plyn..
Aneb, velké nadšení může skončit velkým rozčarováním...https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/sdilena-...

335
# 09.01.2022, 20:02

Redukce CO2 z dopravy je hodně důležitá. Pokud se nepletu, cca 30% EU emisí CO2 je z dopravy. Z toho cca 60% je to doprava osobní. Pokud by se nám do roku 20xy podařilo např. 60% aut nahradit e-auty, pak můžeme snížit emise o cca 9-10%. A to je dost. Samozřejmě je nutné a klíčové, že výroba elektřiny pro tyto auta musí být z nízkoemisních zdrojů. Jinak e-mobilita nedává smysl.

A je jasné, že e-auto (zatím) není na každodenní lítání Praha-Třinec apod. Ale pro velkou část lidí určitě vhodné být může (denní nájezd např. 15-80 km). A co si budeme říkat, těchto lidí a způsobu cestování je určitě většina.
O pár dnů dříve se psalo, jakou stopu CO2 za sebou může každý člověk mít. No a říkám si, mít na domě pár solárů, nabíjet e-auto jednou za X dní - není to správný krok? Pokud solár je KO, pak vzít elektřinu ze sítě. A co pak např. obrovské haly osázet soláry, kdy Vám zaměstnavatel může dávat elektřinu možná i "zadarmo" ...

A jak jsem psal několikrát, pracuji už dlouho v automotive. A celkem vím a vidím, jak budou budoucí BMW, Jaguary apod. vypadat. Prosím Vás, můžete nadávat, mít výtky, nesouhlasit ... ale to je tak asi jediné. E-mobilita bude (blízkou) budoucností a je tedy otázkou, jak se na to kdo (ČR) připraví. Není a nebude cesty zpět. Jen my tady v ČR pod tíhou všech těch lidí (hlavně v politice, kde se to s novou vládou možná pomaličku lepší) jsme masírování, co všechno špatného nás čeká. Ne, nečeká, a je až smutné, jak stále někteří melou to samé. A ano, nepopírám, benziny, diesely určitě ještě budou "dlouho" s námi.

Jinak bych poprosil méně číst portal idnes. Před nějakou dobou (lepší z Vás pochopí kdy) se stalo to, že z tohoto portálu se stál záměrný šířitel negativních zpráv, zpráv daného zaměření .... Stačí se podívat na strukturu článků apod. Sypat a sypat negativní informace do společnosti, záměrně ji takto "tlačit" na určité názory apod. No nevím - Vám to tak nepřipadá? (řečnická otázka).

Vývoj a výzkum letí strašně rychle. Podívejte se na svět kolem nás. V roce 2000 jsme vstupovali do světa internetu a mobilů, pamatujete? Podívejte se, co se za 20 let dokázalo. Další pokroky ohledně baterií, vývoje aut apod. jsou otázkou dalších pár let. Ne, nebojím se.

PS. až se bude "zakazovat" plyn tak tu většina z nás nebude. Opět dezinformace šířená v ČR, jak to s plynem vlastně (ne)bude ...

261
# 09.01.2022, 20:31

andy206
Tady je trocha počtů, https://www.nazeleno.cz/nazelenoplus/komentare/5-i... navíc by bylo potřeba ještě dořešit plynové a uhelné elektrárny, jejich náhrada je ve své podstatě děsivou záležitostí, když si to jeden představí, plus obrovská úložiště, bez kterých to vše fungovat nemůže, to jádro prostě bude chybět, pokud nebude. Navíc k tomu ještě přibudou ty elektromobily, plus možná i nákladní doprava, to bude teprve nářez, plus lodě.. Nebo, zásadně omezit spotřebu, jak tu píše ACE, to by bylo méně nákladné a jednodušší, ale, k čemu by to sekundárně vedlo?

335
# 09.01.2022, 20:57

palma
A opravdu stále preferujeme jádro + další jádro? Já byl nedávno o tomto přesvědčený, ale díky novým a novým informacím se můj názor trošičku mění ... jádro bude stát obrovské peníze. Před pár lety odhad 200 miliard (ceny nebudou přesné, spíše ilustrativní), nyní více jak 300 miliard, po schválení bude fin. nabídka určitě přes 380 miliard. Během prací pak vzniknou další a další náklady. Suma sumárum kalkulace 200 miliard vs. 450 miliard už bude vypadat jinak. Za další pak úložiště. Žádné nemáme a pod tíhou obcí a aktivistů mít nebudeme. Cena za hlubinné úložiště vyšší desítky miliard, ne-li 100 miliard a výše. Hmmm .... jedině mě tak napadá využít některý z vojenských újezdů apod.
Někde jsem viděl reportáž, že než nové stavby jaderných bloků stojí za zvážení, zda Dukovanům a Temelínu "neprodloužit" životnost. Nasypat tam pár desítek miliard a mít delší životnost o 10, 20 let ... ? Možné by to údajně být mělo.

Plyn. Asi správný mezikrok. O polovinu méně emisí CO 2, na druhou stranu úniky metanu a možná i velké úniky. Zároveň celosvětové zásoby plynu jsou na 50-70 let nebo tak nějak? Nejspíš to budou nižší čísla díky budoucí spotřebě. Dále se mluví o určitých "garancích" do (kolem) roku 2040. Takže investice na 15 let a výše (což nyní jsou) jsou pořád ještě fajn.

OZE - asi je jasné, že je potřebovat budeme. A dle mne hodně brzy. A rozjet ve velkém - mělo by platit, čím dříve, tím lépe (pro ČR, lidi - po stránce nákladů). Žádní soukromníci, vlastník stát. Na OZE máme obrovský potenciál čerpat (velké) dotace z EU, mít příznivé úroky z bank atd.

Uhlí - určitě bych nezavrhoval. Já osobně nejsem ten, který preferuje úplný konec. Klidně si ponechejme v budoucnu třeba 5-8% energie z tohoto zdroje. Zásoby uhlí jsou na nějakých 140-150 let (dost dlouho). Sám bych rád věděl, zda existují nové či možné metody a zařízení, jak spalovat uhlí, ale také co nejvíce zachytávat CO2 (a uskladňovat). Co jsem četl zahraniční články, různá vylepšení jsou řádu jednotek %, tzn. nic moc. A zachýtávat & skladovat CO2 aktuálně stojí tolik energie, že je to nalej vylej zachytávat vs. pouštět volně. Ale třeba další roky ukáží, že nové technologie dokáží toto výrazně zlepšit a bude pokrok i zde.

Váš odkaz výše jsem si pročetl. Datován do roku 2008. Taky dám odkaz - pročtěte si prosím toto, je to 5ti dílné povídání - https://www.czechsight.cz/potencial-obnovitelnych-... budu rád, pokud k tomu budou připomínky jak pozitivní, tak případně negativní. Pro mě je to článek srozumitelný, jednoduchý a mluví jasně, co máme u nás za potenciál. Jsou tam i zdroje, dle mne plně relevantní. Jen prosím, nepsat řečičky typu "když nebude foukat", "když nebude svítit a nebo bude zima" atd. Toto řeší (musí řešit) energetická koncepce ČR potažmo EU.

79
# 10.01.2022, 11:53

U těch aut nejde jen o emise CO2, ale auta jsou ve městech značným zdrojem dalších zdravý škodlivých látek (hlavně NO2). Do měst je elektromobilita vítaná, měl by to být ovšem mix všeho - to je určitě pravda. Ono se to tak myslím i zamýšlí. Ta velkolepá prohlášení o zrušení spalovacích motorů mají spíše dodávat motivaci výrobcům se na elektroauta soustředit. V budoucnu se reálně nikdy nezakážou, jen se třeba hodně zdaní a potom bude ekonomický nesmysl jezdit autem na benzín po městě a každý si rozmyslí, jestli buď chce jezdit MHD nebo svým elektroautem. Prostě cca 80 % jízd se odehrává na krátké vzdálenosti a ty se dají snadno vyřešit elektroauty. Ale hlupáci na iDnes a jinde řeší těch 20 % jízd (dalekých) a celou elektromobilitu kvůli tomu označují za nesmysl.

79
# 10.01.2022, 11:58

ludvicek
Za 10 let myslím ty auta půjde na 80 % nabít za pár minut a možná se to někdy dostane i pod minutu.

# 10.01.2022, 12:04

Petr12
Rozhodně to ale bude naprosto jiná technologie, než známe dnes. Protože s těmi současnými baterkami a nabíječkami je to fyzikálně nemožné. A jestliže dnes ta rychlá technologie není, bude se muset vymyslet, odzkoušet v poloprovozu a uvést do praxe. Navíc v zemi, kde je problém postavit 20 km dálnice do Vídně, stavět nové nabíječky, nevím nevím.

Edit: Ale nejsem proti elektru jako takovému, nesmrdí to ve městě a jistě se najde spousta dalších výhod. Jen ten styl, jakým se to prosazuje...

Pro přidání příspěvku do diskuse se prosím přihlaste.