palma
o indiánech kmene Navahů mám něco načteno.. popravdě, pokud se u nich objeví Američan tak s němi šijí všichni čerti... neříkám, že jsou vzorem pro tamní společnost, mládež vyraží mimo rezervace a tam se opíjí, je to na houby, ale ti bílí indiánům nic dobrého nepřinesli... to vybíjení proběhlo nejednou.. to, že přijali bílého Čecha je malý zázrak,ale pokud máš dobré srdce oni to vycítí... nemluvím teď o třeba Siuxích.. ale opravdu o těch Navazích... takže o indiánech si raději přečtu od neameričana než, že bych zkouknul americký film... Ale jo, jsou to zajímaví lidé, šamani, medicinmani a tak, jezdí k nim američtí vojáci co se vrací z válek... a mají psychické problémy. Třeba, to vracení do normálu a léčení trvá několik dní... Ale jestli je to ten film, kdy byli indiáni vysláni do války a díky vlastním kódům, respektive řeči, kterou protivník neznal mám pocit, že zvítězili.. ale tady asi plácám, film jsem opravdu neviděl, jen vím, že se něco takového událo. Ve válce si je američané cenili.. ale nevím můj dojem z bílých američanů je takový, že ještě nedospěli ..
Diskuse o počasí Úvod nového týdne bude rekordně teplý, potom teploty klesnou
kapr84
Ne ne, tohle je český film, a osobně se mi docela líbil.. děj ani pointu neprozrazuji, to by pak bylo o ničem, je to ve své podstatě plné optimismu a různých indiánských průpovídek.. apod. V USA jsem byl jednou směrem vzhůru po Mississippi až do Baton Rouge, před čtyřiceti lety..nejlepší vzpomínka, v tomto jižanském státě s rasově nevalnou pověstí byl v tomto městě šerifem černoch..už tehdy....a bylo to v létě, vedro a pamatuju si odtamtud i jednu pěknou bouřku..
p.s. aktuálně +6.. včera to jelo dolu podstatně rychlejc..
Yurri
Hezké, ale to slouží právě k dokladaci tepelných ostrovů a určení odchylek a průměrů nad vozovkou a ve městech (jak tam v tom zkopírovaném textu čtu) , s měřením teplot, jako takových, tedy denních průměrů, maxim, minim to nemá nic společného, obdobně fungují současné mobilní buňky na různých místech třeba v Praze, kde mimo čistě meteorologických údajů ještě dodávají data o znečištění, přízemním ozonu, prachu a pod..k tomu je to určeno, to jo.
Stanice jsou od toho, aby na jednom miste monitorovaly dlouhodobe stav a rezim pocasi, z dlouhodobeho mereni pak charakterizovaly klima. Protoze podminky mereni a umisteni stanice (pobliz steny, ve stinu neceho, na strese) vyrazne ovlivnuji data, jsou nejake standardy, jak stanici umistit (2 m nad volnym porchem, s radiacnim stitem). Otazkou se samotna lokalizace stanice, teren kolem. Nektere lokality se uplne vymykaji o proti vetsine uzemi v CR. Jsou to mrazove kotliny, kde je teplota obecne v noci za jasneho pocasi vyrazne nizsi, to srazi dolu i mesicni-rocni prumernou teplotu. A pak naopak tepelne ostrovy, treba Klementinum. Jine udaje budou na kopci, v udoli, na rovnine.
Ale to co tady navrhuje Yurry, jak se na jednotlivych mistech v ulici, na zahrade lisi teplota - to uz je neco jineho. Ve stinu bude vzdy maximum nizsi, nez na volnem prostranstvi, pobliz steny, nad vozovkou budou zase za Slunecneho dne teploty vyssi. To uz ale nedsouvisi s pocasim a merenim podle standardu, to uz jsou ruzne teploty primo na jednotlivych konkretnich mistech. Treba nad kamenitym povrchem 5 cm, nsad skalou s jiznim svahem bue vyrazne tepleji a za jasne noci o dost nizsi teplota. Stejne tak nad vodou, ve vode, nad parkovistem, v hloubce 5 cm, ve 100 m vysce, ve velkem stinu v krovi. To jsou lokalni rozdily a charakteristiky konkretniho mista, uz to s klimatem ani nesouvisi.
Teplomer v aute casto je zatizen systematickou chybou - meri o X stupnu vice, nez je teplota na stanici podle standardu. Pokud se jedna o posunuti napr. o 2 stupne nahoru a je konstantni, to by tak nevadilo. Jenze ze zacatku jizdy se teplomer jeste nezchladil, ovlivnuje to Slunecni svit na naraznik, teplo od motoru a pod. A ovlivneni je vzdy jine. Po ujeti nekolika km se teplota uz stabilizuje, ale pri velkem stoupani ci stani na cervenou to zase ovlivni teplo motoru. Teplomer v aute dobre ukazuje, jak se meni teplota v prubehu jizdy - na jednotlivych mistech v udoli, u vody, na kopci, ve meste a pod. Zaznam teploty merene v aute by mel vyznsm, kdyz se k tomu prida cas a misto. Pak by kazde auto mohlo tvorit data pri jizde. Ale je to dost nepresne - hodnota zavisi na stylu jizny a umisteni cidla. Nicmene vzhledem k intenzivni doprave by mohl byt vytvoren velky datovy soubor s pomerne nepresnymi daty, s casovou i polohovou nepravidelnosti. Ale i takova data lze pouzit.
A pri tom mobilnim mereni, je potreba uvazovat i setrvacnost teplomeru, charakteristika napr. jako polocas snizeni rozdilu - kdyz z lednicky dame teplomer do mistnosti, za jakou dobu ese rozdil teplomeru-vzduchu v okoli snizi na polovinu. A take, kdyz teplomer napr. zevnitr se da ven, za jakou dobu se stihne teplota stabilizovat po ulozeni na nove misto (napr. zevnitr ven), a teplota bude relevantni. U cidla na kabelu u teplomeru TFA je to 15 minut, vnitrni senzor primo na pristroji teplomeru TFA pak 40 minut, u lihovych teplomeru to byva okolo 20-35 minut podle typu. Tedy, nez se teplomer srovna s tepltou okoli, chvilku to trva.
TommyAst
palma
Ano. Toto mobilní měření v mikroregionu města je úplně jiná disciplína, za jiným účelem, než pravidelné stacionární měření na stanicích..S nonstop měřením stanic, měřením teplotních denních maxim, minim, průměrů , s měřením srážek, tlaku, větru atd.. to nemá nic společného ..
Porovnávat tyto dvě disciplíny je nesmysl..
Také se to samozřejmě dělá s patřičnými, zkalibrovanými čidly, umístěnými mimo kapotu vozidla, mimo dosah tepla od motoru či rozehřáté kapoty.
Jinak, zchladnutí ohřátého motoru po jízdě na teplotu vzduchu v okolí, trvá po zastavení někde ve stínu v letním období několik hodin..
palma
To ne, modifikace meterologických prvků je jak v podobě tepelného ostrova města, tak i ostrova chladu podél vodních toků nebo v terénních depresích, že se více studuje a sleduje město a emise je logické, ale nic to nemění na nutné korekci, když si máte vybrat repre hodnotu, teploměr nerozlišuje antropogenní nebo přírodní vliv a už vůbec to nijak nepopírá vhodnost případného mobilního zpřesňovacího měření, za mě právě naopak, Swan bude mít už u kapličky jinak a výše u ZD též, má fajn přehled o své malé zahradě, na tu moji by to nestačilo, mám 3 teplotní zóny?.
Yurri
My tu máme přehled o mrazové kotlině o rozloze cca 15km2, ve které žije několik tisíc lidí, plus na víkendy sem jezdí stovky lufťáků z měst, díky mé a dalším třem meteostanicím v ní na různých místech, které dohromady dělají krásnou teplotní mapu kotliny..To má smysl..
Ty se svými liháči pod stromy v záhonu zeleniny a na zdi chaty bo činžáku, nebo zcela nepřesným měřidlem (pouze na celé stupně) poblíž rozpáleného motoru v nárazníku svého auta nemáš přehled vůbec o ničem, ani o té svojí zahradě
Přesnější než všechny tvoje měřidla bude to nasávání nosem, tudy by ses měl vydat, v tom je tvá budoucnost, protože tím nosem aspoň nasáváš a ,,měříš,, opravdu vzduch, ne omítku nebo asfalt..?
Nebo, když si, jak sám říkáš, držgrešle..
My se ti tu na fóru fakt složíme k Vánocům na nějakou tu stanici, přestaneš závidět , začneš konečně měřit teplotu vzduchu , ne zdí, kapoty auta nebo asfaltu a bude od tebe možná pokoj .
Docela si dovedu představit, že jak tady máme mapku s počasím u vás , tak místo těch 20 stanic co tam v nedávném čase zveřejnili stacionární údaj o teplotě, tak by tam byla navíc projetá trasa s kontinuálním přehledem o teplotě a čase a když by tam šel dát překryv s barevnou teplotní mapou, tak by to byla naprostá pecka, protože by ji to ještě zpřesňovalo.
Yurri
Teda, řekl bych, že tady házíte hrách na zeď, to je totiž dobrý nápad, propojit to třeba při ježdění krajinou, s hotspoty, veřejnými wifi nebo přes Starlink, či navrhnout rovnou Eonovi aby do každé Tesly namontoval malou meteostanici, dokonce by to pak měřilo třeba rozdíly tlaku, když by jel člověk přes Alpy, apod. pak to propojit třeba s nějakým google Earth, a bylo by to pak živé, absolutně aktuální, akorát by to nějak muselo filtrovat chyby, kdyby nějaké to auto zahořelo, nebo někdo někde zase s tím spadnul do rybníka, to by pak byly irelevantní údaje, ale jako podnikatelský záměr to má potenciál..
swan1
No, mě se párkrát stala taková věc, co ovlivnila zcela zásadně měření čidlem v autě v zimě, nějak se mi tam nalepil okolo sníh, led apod, a utuhlo to přes noc, jsem si toho nějak nevšímal, akorát mi bylo divný, že se teplota nehla ani v podzemních garážích, no pak se hla, když to odtálo..no a v létě je to jasná páka, když pere slunce, a to díky tomu, kde se s autem v létě vyskytuju, se mi děje hodně často, tak tam je to mimo při startu klidně okolo +10 stupňů nad skutečnou hodnotou a na nějakou relevanci se to dostává tak po dvaceti minutách nejdřív, a když zastavím v nějaké té frontě, třeba na mítnici, přímo vidím, jak to začne lízt nahoru, tohle spíš beru jako hodně orientační měření, občas to upozorní na zajímavé situace, třeba u posledního tunelu nad Vranským jezerem, to je dost často, na vjezdu směrem z vnitrozemí mám třeba +18, projedu tunelem, a během deseti minut je to o deset stupňů nahoře, a přitom jsem ve stejné nadmořské výšce...ale to není o měření autočidlem, to je prostě o změně klimatu, během dvou kilometrů..krásná věc..
palma
No tady rozhodně, škoda že nejde pro veřejnost využít těch 650 meteorologických stanic připojených do systému METIS 4 (silniční meteorologický informační systém) jako referenčních, kdy by každý mohl vidět jak je na tom s přesností a zmonitorovat si jakoukoliv oblast, tak jak to dělají silničáři, kteří měří nejen venkovní teplotu, ale pomocí IR čidel i teplotu povrchu vozovek.
Jinak mobilně se měří níže uvedenými senzory, přesnost 0,4°C a termodrátek i 1°C, prý neva, takže se svým chatovým na venkově, kde poznám i čtvrt stupně a koriguju městskou stanici ovlivněnou tepelným mostem, jsem ještě naprosto v pohodě.
Yurri
No, já mám na spínání topných kabelů nastavený termostat na -3 stupně apod. ale nikdy bych si netroufnul tvrdit, že je to přesné, na dálnicích se ta čidla, co jsou v asfaltu používají mimo jiné kvůli monitoringu povrchu silnice, protože při vyšších teplotách, i když jsou tam třeba dilatační spáry, hrozí zvednutí, zvlnění povrchu, setkal jsem se s tím v Maďarsku, když na těch infopanelech zářilo upozornění, že povrch má +50 a u toho byly piktogramy vlnek a písemné upozornění.. plus je tam občas napsaná teplota vzduchu, což když jsem porovnával právě s čidlem v autě, tak se to rozcházelo klidně o tři stupně a teď babo raď čím se řídit, čidlem v autě, nebo čidlem nad dálnicí....?
palma
Hoďte za hlavu, za chvíli se bude možná vozovka ohřívat sama podle potřeby bez izolace a bez kabelů, jen si říkám, co je platná chytrá vozovka a umělá inteligence, když pak pojede blbý řidič, který si bude myslet, že je vše tudíž cajk a pořádně šlápne na plyn:
https://cc.cz/cesti-vedci-vyvijeji-vozovku-s-umelo...
škoda že nejde pro veřejnost využít těch 650 meteorologických stanic připojených do systému METIS 4 (silniční meteorologický informační systém) jako referenčních, kdy by každý mohl vidět jak je na tom s přesností
Naprostý nesmysl.
Silniční a dálniční čidla měřící teploty jsou , kromě těch umístěných přímo ve vozovce, na stožáru vedle vozovky v minimální výšce 4m nad silnicí, často to ale bývá i o dost výše a to z důvodu ochrany před znečištěním prachem a rozstřikovanou špinavou vodou za deště nebo po něm, projíždějícími auty, především kamiony , které mají na výšku právě ty 4m a ten oblak kapiček špinavé vody za nimi se po jejích průjezdu rozptyluje ještě o dost výš, než do těch 4m výšky..
Velice častým řešením u silničních stanic bývá teplotní čidlo v radiačním krytu spolu s anemometrem na jedné vidlici, držáku..
Anemometr nesmí být níž než 7m nad vozovkou, z důvodu jeho možného ovlivňování nárazy vzduchu rozraženého projíždějícími vozidly..
Jakou referenční vypovídací hodnotu o přesnosti měření by měl údaj o naměřené teplotě silničním čidlem, které je 4 nebo 7m nad asfaltovou silnicí pro člověka, který bydlí někde poblíž v okruhu několika km a má teplotní čidlo své meteostanice umístěné na zahradě, dle standardu 2m nad posečeným trávníkem ?
Absolutně žádnou.
Navíc v teplých měsících roku, teploty měřené silničními stanicemi nad rozpáleným asfaltem nám toho o teplotách v okolní
krajině také moc nepoví..
Za slunečného počasí budou podstatně vyšší, než reálná teplota vzduchu i pouhých 150-200m vedle té rozhicované čtyřproudovky...
swan1
I ty brebto, ty stanice jsou pravidelně servisované a kalibrované a živí se tím docela šikovná firma Cross Zlín, můžeš jim napsat že to dělají blbě, ale prvně bych jim představil svoji vlastní jistě dlouhou historii perfektního měření?.
Mají na to i aplikaci, podle které by každý mohl vidět při blízkém průjezdu jak je na tom s přesností a jestli to mají tak vychytané s vlivem slunce jako vy, tak se nemají vůbec čeho obávat, já to mám v tomhle případě jednoduchý, lupnu teploměr do stínu a vyřešeno?.
Yurri
Kam to zase odbíháš,kam to přehazuješ?
Nikde jsem nepsal, že ta čidla neměří přesně, ani že nemají dlouhou historii měření.
Zkus to ještě jednou, soustřeď se na to o čem člověk píše a to zkus rozporovat..
Diky svému umístění úplně mimo standard, 4..5..7m nad povrchem, nad kterým jsou, tedy nad asfaltem , můžou být údržbovaná a kalibrovaná třeba třikrát denně , ale o teplotách v okolní krajině měřených tak a tam, kde se měřit mají, tedy 2m nad trávníkem, nám neřeknou vůbec nic..
S čím ty porovnáváš svůj nárazník a čím se inspiruješ, a v jakých je to výškách, je věc jiná, postrádající logiku i popírající fyzikální zákony..
Mimochodem, to porovnání svého autoteploměru s informací o teplotě na dálničním displeji, že to vůbec neštimuje, tu popisoval uživatel palma..
Ptal se tě, čemu tedy věřit, proč to tak je..
Odpovědi ses samozřejmě vyhnul..
Je to právě tou rozdílnou výškou měřidel, v autě 0,5-1m nad asfaltem, u dálničního měřidla 5,7,8...m nad silnicí..
Proto různé hodnoty a proto ani pro to čidlo v autě to žádnou přesnější referenční hodnotu nemá...
Pro přidání příspěvku do diskuse se prosím přihlaste.