Přejít na hlavní obsah
AKTUALITA: Slunečno, maxima až u 20 °C

Diskuse o počasí Je podzim a zima větrnější?

# 01.10.2018, 17:18

Dobrý de.
Mám takový dotaz,ale jsem celkem laik,tak si nechám poradit.
Zdá se mi ,že na jaře a v létě tolik nefouká vítr.
Na podzim a v zimě se mi zdá že fouká daleko víc
a vítr je studený.
Možná se mi to jenom zdá a je to pocitové.
Děkuji za vysvětlení.

8
# 01.10.2018, 17:48

plidmila
Na jaře, pokud nastane, protože se pomalu vytrácí, také někdy dují divé vichřice. Vše záleží na rozložení TN a TV.

# 01.10.2018, 18:27

plidmila
Je to způsobeno tím, že v zimě dochází k mnohem většímu kontrastu teplot mezi sev. pólem a rovníkem. Díky tomu mohou být tlakové níže i tlakové výše hlubší. To má za následek, že mezi těmito útvary dochází k intenzivnímu proudění vzduchu (k silným větrům). V létě je rozdíl teplot nižší, tlakové útvary jsou mělké a proudění mezi nimi většinou slabé. Také se mohou vyskytovat silné větry, ty jsou ale spojeny s bouřkami. V zimě a na podzim je vítr studený jednoduše proto, že se jedná o chladnější období roku a slunce je nízko nad obzorem. Píšu to jen obecně, má na to vliv také severoatlantická oscilace (NAO), Vortex (polární vír), Golfský proud apod... To už jsou docela složité věci, takže jestli jste jen laik, tak by Vám to mohlo takhle stačit.;-)

F4
Avatar
109
# 01.10.2018, 18:27

plidmila
Na podzim a v zimě jsou většé rozdíly v teplotě a tlaku mezi S a J Evropou, proto jsou tlakové útvary mohutnější a tudíž fouká větší vítr.

# 02.10.2018, 03:09

Frantis95
Děkuji za vyčerpávající odpověd.Už to trochu chápu.
Přesto je mi stále zima.Nejlepe mi bylo letos v létě,
když teploty překračovaly 35 stupňů.

32
# 02.10.2018, 11:22

Takže s oteplováním severního pólu, viz. např. ta minulá zima kdy se stalo, že na Špicberkách během polární noci pršelo a byly 3°C se hloubka TN a TV bude snižovat a vichřice a celkově vítr u nás nebude tak intenzivní?

# 02.10.2018, 16:39

Na.Guru