Všechny předpovědi počasí na světě jsou tvořeny prostřednictvím numerických modelů, které jsou založeny na složitých výpočtech. Tyto modely potřebují zároveň co nejvíce dat o současném stavu atmosféry. Ty meteorologové získávají prostřednictvím meteorologických stanic, družic, radarů, sondážních měření a v neposlední řadě i z letadel.... Více >>
Diskuse o počasí Modelům chybí data z letadel, může klesnout kvalita předpovědí
Letecka a lodni doprava se vyrazne propadla, coz je ale spis dobre, nebot letadla a lode generuji mnoho znecisteni a hluku. Vyrazne poklesl i pocet aut.
Omezeni letecke dobravy:
https://www.severe-weather.eu/recent-events/substa...
Zmena mnozstvi CO2 o proti predpokladum:
https://www.severe-weather.eu/global-weather/covid...
Docasny pokles znecisteni v Cine:
http://www.geoclimat.org/2020/03/consequences-coro...
Ale celkove to vypada na stale rostouci mega-tragedii a kdo vi, co vsechno za tim je. Vubec se mi ta situace nelibi, to asi nikomu.
Ne jen data z letadel, ale i vypadky pozorovani na stanicich, ci pozdeji i provoz automatek nebo dokonce vypadek elektriny muze prijit. 16052 Pian Rosa 3480 m je jednou z nejvysich Evropskych stanic prave v severni Italiii a ted tam je vypadek. Na dalsich Evropskych stanicich vypadek muze prijit.
http://ogimet.com/cgi-bin/gsynres?lang=en&ind=...
Ale celkove ve vede to napacha samozrejme mnoho skod. V Astronomii se leta vyviji teleskop JWST (James Webb Space Telescope), ve vesmiru by mel pozorovat ve viditelnem a blizkem infra-cervenem spktru. Je to zatim nejlepsi teleskpop vubec (uz proto, ze bude pozorovat mimo atmosferu) s naklady okolo 10 miliard USD.
https://en.wikipedia.org/wiki/James_Webb_Space_Tel...
Na tento teleskop astronomove cekaji mnoho let, start se mnoho let odkklada kvuli obrovskym nakladum ve vyvoji. Posledni termin byl na jare 2021, ale ted to vypada, ze mozna nikdy nebude realizovan. USA totiz spolecne se zapadni-jizni Evropou bude mit zkazu nejvetsi.
[v]Ale to jsou vsechno jen detaily, vzhledem k obrim tragediim, ktere se aktualne rozjely.[/b]
Dobrý den,
děkuji redakci za zajímavý článek. Chtěl bych se zeptat na pár otázek - poskytuje data každé letadlo? A data z letadel (nejen) nad ČR jsou posílána take do CHMU? Nebo CHMU je získává např. od Němců? A znamená to, že data z letadel jsou nedílnou součástí výpočtů jako např. Aladin? O 15-20% se snižuje již krátkodobá předpověď např. na další 1-4 dny?
Jestli se nepletu, letecký provoz se podílí na celosvětovém CO2 cca 2-3%. Aktuální propad letecké dopravy tak může (lehounce?) "upravit" výpočty modelů globálního oteplování. Uvidíme ale, jak dlouho aktuální situace potrvá a jaký pak bude návrat do běžného stavu …
Děkuji.
andy206
Každé letadlo data neposkytuje, musí být zapojeno do toho programu měření. Velké letecké společnosti ale obvykle přispívají - oni ostatně také potřebují co nejkvalitnější předpovědi a je v jejich zájmu data poskytovat. Jak je to řešeno v modelu Aladin bohužel nevím - globální model, na který Aladin navazuje, ale tyhle data určitě využívá. Větší vliv je u krátkodobější předpovědi než u té dlouhodobé (viz přiložený obrázek). Ono zhodnotit současný vliv je ovšem obtížné - letadla stále létají a dříve těch měření bylo naopak až příliš (když z letiště za pár minut odletí několik letadel, tak naměří v podstatě to samé a je to zbytečné).
O příznivém dopadu dat z letadel na kvalitu předpovědí vyšla celá řada vědeckých studií:
https://journals.ametsoc.org/doi/10.1175//2569.1
https://journals.ametsoc.org/doi/full/10.1175/BAMS...
https://library.wmo.int/index.php?lvl=notice_displ... (asi nejobsáhlejší zpráva - odtud pochází i přiložených obrázek)
atd.
Pro přidání příspěvku do diskuse se prosím přihlaste.